خانه / تازه‌ها / آموزش مجازی / کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها

کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها

 

 

کمبود ریزمغذی ها یکی از مشکلات عمده بهداشت جهانی است.

چنین برآورد شده است و شامل کمبود ریزمغذی‌هایی مانند آهن، اسید فولیک، ویتامین ای و غیره می‌باشد. عواملی نظیر تمایل به حفظ تناسب اندام، مصرف وعده‌های غذایی خارج از منزل، حذف مکرر برخی وعده‌های غذایی نوجوانان را در معرض خطر در یافت ناکافی ویتامین‌ها قرار می‌دهد. با توجه به تغییرات رشدی قابل توجه بدن در دوره نوجوانی، دریافت ناکافی ویتامین‌ها در این سنین می‌تواند موجب بروز بیماری‌های متعدد شده و علاوه بر آن، سلامت و عادات غذایی دوران بزرگ سالی فرد نوجوان را نیز متأثر سازد.

 

ویتامین های مختلف و منبع غنی ویتامین ها. منبع: فریمن سولنس.

 

کمبود ویتامین­ها یکی از معضلات بهداشتی در نوجوانان ایرانی است. یکی از روشهای کنترل این معضل، آموزش بهداشت مبتنی بر الگو و روشهای مناسب و نیازهای آموزشی فراگیران می‌باشد. پرستاران به علت ماهیت آموزش‌هایی که دیده‌اند و آگاهی و تنوع حیطه کاری خود، دارای موقعیت منحصر به فردی برای ارائه آموزش بهداشت و کمک به ارتقای سلامت جامعه می‌باشند که اثربخشی این الگو تاکنون در مورد مسایلی نظیر ترک مصرف مواد مخدر، ترک الکل، از بین رفتن اضطراب و اختلال و هراس، انجام آزمایش ماموگرافی، پیشگیری از حاملگی ناخواسته، ورزش و تحرک بدنی غیره گزارش شده است. 

همچنین روش تغذیه افراد اثرات بسیاری بر بروز یا پیشگیری از بیماریها و اختلالات سلامتی دارد که به میزان دریافت ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و املاح درر رژیم غذایی جمعیت ارتباط مستقیم دارد. همچنین تغییر الگوی شهری و روستایی و تغییرات شیوه زندگی شاهد باعث تغییر شیوع و بروز بیماریهای تغذیه‌ای شده است که بار بیماریهای غیرواگیر مانند بیماری‌های متابولیکی، قلبی عروقی و غیره می‌شود که در سنین میانسالی و کهنسالی افزایش و بار بیماریهای واگیردار سبک‌تر خواهد شد.

سوتغذیه ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای جای خود را به سوتغذیه ناشی از بدخوری و بیش خوری داده و عوارض و پیامدهای آ ن را در بروز اختلالات و بیماریهای سنین میانسالی شاهد هستیم.

دانشجویان به عنوان یک جمعیت جوان و در عین حال پرمشغله به لحاظ دغدغه‌های تحصیلی در انتخاب شیوه تغذیه مناسب کم توجه هستند و ازز میزان دریافت ریزمغذی‌ها از گروه املاح عمدتاً کلسیم، آهن، ویتامین این و سی، اسیدفولیک، روی، منیزیم، کمبود داشته‌اند و آنرا ناشی از اثرات تغییر شیوه زندگی و یا تغییر الگوی اقامت در دوره دانشجویی می‌دانند.

مشکلات تغذیه‌ای ناشی از کمبود دریافت ریزمغذی‌ها در دانشجویان رشته‌های گروههای پزشکی مشهود می‌باشد.

در بسیاری از مطالعات بر تبعیت دانشجویان از یک برنامه غذایی مشترک و پیروی از یک الگوی مشخص غذایی بر اساس یک برنامه نا صحیح تغذیه‌ای تاکید شده که بهره مندی دانشجویان از یک برنامه غذایی مشترک می‌تواند نقش مهمی در تصحیح و تأمین رژیم غذایی و نیازهای تغذیه‌ای بصورت متعادل داشته باشد. 

نقش پیشگیرانه و درمانی بعضی از مواد غذائی تحت عنوان غذاهای عمل گرا و پروبیوتیکی و نیز بعضی از مواد مغذی بویژه آنتی اکسیدانت ها وو اسیدهای چرب (نظیر امگا ۳ و اسید لینولئیک مزدوج) مورد توجه خاصی در زمینه علوم غذائی است لذا دسترسی بدن به میزان مناسب و متعادل این گونه مواد مغذی و غذائی، نقش کلیدی دارد.

مواد غذائی گیاهی از هنگام برداشت، در دوره نگهداری، با فرآوری‌های مختلف در صنعت و روش‌های مختلف پخت متحمل نقصان مواد مغذی می شوند. ویتامین C (اسید اسکوربیک) یکی از مواد مغذی است که در مواد غذائی گیاهی یافت می‌شود.

چون این ویتامین حساس به اکسیداسیون و حرارت می‌باشد از آن بعنوان شاخصی برای تعیین شدت فرآوری یا روش پخت تعیین کیفیت مواد غذائیی استفاده می‌شود. ویتامین C ویتامینی محلول در آب است که، کاهش آن در ماده غذائی علاوه بر محلول شدن به عوامل متعددی از قبیل نوع ماده غذائی، گونه ماده غذا ئی، نحو ه آماده سازی، روش پخت، مدت زمان پخت بستگی دارد.

به طور مثال به دلیل اهمیت بروکلی در رژیم غذائی سایر کشورها، بیشتر مطالعات بر این نوع سبزی متمرکز شده است و تفاوت محسوسی در روشش های پخت در حفظ ویتامین C بروکلی مشاهده شده که بخارپز نمودن بروکلی را بهترین روش حفظ مواد مغذی در آن معرفی کردند زیرا اکسیژن محلول در آب بویژه در درجه حرارت ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و نیز تماس ویتامین CC با هوا باعث تخریب آن به دلیل اکسیداسیون می‌گردد.

از این رو توجه به منبع مواد ریزمغذی، ویتامین ها و نحوه استفاده از آنها بسیار مهم می باشد

 

منابع:
عیب پوش سنا, راهنورد زهرا, یاوری پروانه, رجبی فاطمه. تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر الگوی فرا نظری بر دریافت ویتامین‌ها در دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی. حیات: پاییز و زمستان ۱۳۸۹, دوره ۱۶, شماره ۳-۴; از صفحه ۱۵ تا صفحه ۳۰.

 نجم‌آبادی شهان دخت, مولوی نجومی مرضیه. بررسی وضعیت دریافت ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و املاح) در رژیم غذایی دانشجویان.فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی: زمستان ۱۳۸۴, دوره ۱۵, شماره ۴ (پی در پی ۴۲); از صفحه ۱۹۱ تا صفحه ۱۹۶.

ویسی مسعود, محمدی ویدا . تأثیر روش‌های مختلف پخت بر میزان ویتامین C در برخی سبزی‌ها . مجله علمی پزشکی جندی‌شاپور: ۱۳۹۰, دوره ۱۰, شماره ۱ (مسلسل ۷۰); از صفحه ۹۷ تا صفحه ۱۰۶.

این نوشته هم جالبه!

دریای خزر

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان به آهستگی در حال تبخیر شدن است

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان به آهستگی در حال تبخیر شدن است، یافته‌های جدید نشان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *